יום שני, 10 בפברואר 2020

חיזוק לב פרעה / וארא תש"פ

ויחזק ה' את לב פרעה../ פרשת וארא תש"פ

אחת השאלות האמוניות אולי המוכרות יותר היא כיצד הקב"ה מעניש את פרעה ומצרים והרי הוא מנע מהם את יכולת הבחירה בכך שהקשה את לב פרעה...

הרמב"ם למד מכך יסוד באמונה שלפעמים כאשר האדם הרשיע מאוד העונש הגדול ביותר שיקבל הוא איבוד הבחירה..  (כמו שגם אדם אלים עונשו הגדול ביותר זה הוא עצמו ואיבוד הקשב הפנימי שלו).

הספורנו חידש שהקב"ה בעצם איזן את המצב... הרי לא ייתכן שאדם יעמוד מול הנסים האימתניים של עשרת המכות ויוכל באמת לבחור מתוכו להוציא את ישראל ולכן הקבה איזן לפרעה את יכולת הבחירה... לפי זה עולה השאלה המתמדת של בחירה מול מציאות קשה ככל שתהיה... האם אכן תמיד אקבל את הכוחות לעמוד בהם באיזון? כיצש לא ארגיש שדבר גדול ממני בעצם משנה בי הכל ובעצם לי אין שום משמעות אמיתית?

חזל מדייקים שהקבה 'מחזק את לב פרעה׳ רק ממכת שחין... לפני כן הקשיית הלב הייתה של פרעה לבדו... מה שונה מכת השחין ואיזה יסוד הקב"ה הניח בתוכה לעולם הבחירה האמוני?

שחין מלשון שחי/שחוח - סוג של כפיפות קומה... בחזל מציינים שהשחין היא המכה היחידה שהתערבו ב'טקס' לפניה הקבה משה ואהרן יחד.. והשחין עצמו היה מעורב - לח מבחוץ ויבש מבפנים.

יכלתו של האדם לשוח.. לכפוף את קומתו היא גם יכולתו לשוח בשדב...לשוחח עם א-להים ואנשים.

חזל אומרים ששלושה זוגים של מוכי שחין קיימים ומשה רבנו בענווה שלו היה מרגיש שפל מכולם.. דווקא בגלל זה הוא ידע לדבר ולהבין את העם

אם כן נראה שהקבה הניח בעולם את ההבנה שכח הבחירה אינו מערכת כיפוף ידיים בינו לבין הנברא אלא מערכת חיפוש לשחות בצל אחד של השני.. להפריח את מה שכבוש וליצור שיתוף פעולה בחירי פנימי


וכאשר יתברר זה היטב לאדם לא יעלה בלבבו שום תשוקה כלל כ"א מילוי רצון קונו ועשיית נחת-רוח לפניו. וזהו שאמרו חז"ל באדר"נ ף על משרע"ה בענותו, ששלשה מוכי שחין הם והיתה דעתו של משה נמוכה מכולן, והיינו שכל כמה שמתברר אצל האדם איך שאינו נחשב מצד עצמו וכל החשיבות הנראית בו הוא רק מצד הבורא ית', והוא יתעלה הוא השלם- בתכלית הנכבד והנורא, יבחין שהוא חוץ משורת השכל והיושר שיהי' פונה בהשתדלותו בעבור הטוב המגיע לו מצד שהוא מגיע לו, כיון שיודע שיש בזה נח"ר להבורא ית', שכל התכליות והחפצים ראוי ומחויב שיהיו בטלים בערך התכלית הגדול והקדוש הזה שאין ערוך אליו, וכל מה שידע זה האמת יותר יגיע יותר לשלמות הרצון שיהי' רצונו ממש כרצון קונו
(מוסר אביך ב, ה)

אולי אפשר לומר שה' מחזק את לב פרעה ונותן לו אפשרות שלבו הפנימי האמיתי הוא זה שיבחר ולא מאורעות חייו חרדותיו וקשייו...

שבת שלום 💎

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה