בהלכות פסח (או"ח תצ, ט) כתב הרמ"א שבפסח לא מזכירים ישראל והזמנים ואילו בסוכות כן. בדרשות מהריל הטעם משום שבסוכות חלוק בקרבנות המוסף בין כל יום ויום ואילו בפסחצכל יום אותו קרבן. הב"ח אומר שזה משום שבסוכות גומרים כל יום את ההלל (וזה לכאורה מעין השלמה לטעם הקודם). המאמר מרדכי טוען שבאף יום בחוהמ אין לחתום בשל חג כיוון שחול המועד עצמו לא גורם להפטרה אלא רק השבת ולכאורה מנהג האשכנזים לחתום רק בסוכות ומנהג הספרדים כלל לא. אולם יש לענד יש לחתום הן בפסח והם בסוכות מכמה טעמים:
1. הפטרת מנחה של יום הכיפורים שחל בשבת חותמים בו גם בשל שבת אע"פ שסתם שבת במנחה אין הפטרה
2. כף החיים (שם ס"ק עח) מונה שברוב תפוצות הספרדים הן בבבל והמקומות שנמשכו אחריהם והן בירושלים המנהג היה לחתום. וכן יש מנהג ברור ליוצאי צפ"א.
3. הרמב"ם כתב בפירוש בנוסח התפילות שלו שברכת ההפטרה שווה לחתימת תפילת המוסף
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה