יום שישי, 5 במרץ 2021

נשיאה דו כיוונית / כי תשא תשפ"א

💎 *נשיאה דו כיוונית* 💎

כי תשא... - אומר הקב"ה למשה בתחילת הפרשה לצורך מניית בני ישראל. כשמשה רבנו רוצה להתפלל על ישראל הוא משתמש גם בלשון דומה ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת....

משה רבנו מגלה לנו את סוד הנשיאה של היחיד את כלל ישראל וכן להפך.

כל פעולה חיובית של כל אדם מעלה את הכלל ואף את העולם כולו בכל שלב התמודדות שלהם.

מעניין שכך כתב הרב קוק באגרת *שא*:
"אם רק נשים על דעתנו שלא על עצמנו בלבד אנחנו חשים כי אם על כל ההויה כי כל פעל ה' למענהו. מוסיפים אנו השלמה וחיים בכל. הצדיק מוסיף על ידינו אומץ בעבודתו והרשע מתמתקת רשעתו באיזו מידה והרהורי תשובה באים לו ואילו הבהמות מתבסמות לפי ערכם. ואילו היצורים הנוטים להזיק מתעדנים".

בשם הבעש"ט מבארים שמשה רבנו שואל את הקב"ה מה מקור חטאם של ישראל בעגל. אם הקב'ה ישא את החטא - כלומר זה חטא שמקורו בישראל והוא משדר קשר למשה רבנו, אז משה מבין שעליו להתפלל. להפנות את החטא למקור ישראל - לקב"ה בעצמו ולהבין מה רצה להוביל בכך. אולם אם
זה היה בגלל הרהור קל שהיה בו עצמו והוא, משה רבנו, היה הגורם לישראל ליפול בעגל בגלל מחשבה קלה שלו שהפכה אצלם לחטא אז הוא מבקש להמחות. כלומר כאן דווקא עבודת הצדיק היא ביטול..

אבל הבעש"ט ממשיך לעומק גבוה יותר היא מסביר את בקשת משה להמחות בפירוש של התפשטות כמו "ומחה אל כתף" (בתיאור של גבולות הארץ). כלומר מחייתו של משה אינה ביטולו אלא התפשטות אורות קדושים שמחים וטובים שיבואו ממנו לכלל ישראל (כביכול מבטל את גבולותיו על מנת שיוכל לחזור לכל ישראל).

כך נוצרת אפשרות לשאת ולגדל את ישראל ע"י הצדיק וכל להפך אפשרות שהצדיק ישא ויגדל את ישראל.

שבת שלום💎

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה